Ik zal het maar meteen bekennen: Ik hou van lijstjes. Of het nu gaat om werk of privé, ik maak iedere dag tenminste twee lijstjes, maar vaak zijn het er nog veel meer. Lijstjes met mensen die ik nog moet bellen, klussen die ik nog wil doen, boodschappen die gedaan moeten worden en ga zo maar door. Simpelweg om het iets minder druk in mijn hoofd te hebben.
En ik weet niet of dat bij jou ook zo werkt, maar terwijl ik bezig ben met deze opsomming, schieten me meteen weer dingen te binnen en is het tijd voor….. een nieuw lijstje.
Waarom zijn (vooral) vrouwen toch altijd zo druk en met zoveel dingen tegelijk bezig? En waarom lijken de radartjes in ons hoofd maar moeilijk tot rust te kunnen komen? Uit onder andere het SCP-onderzoek uit 2016 en diverse internationale onderzoeken blijkt dat vrouwen de afgelopen decennia aan de ene kant meer zijn gaan werken, maar dat aan de andere kant het plichtsgevoel met betrekking tot het huishouden en zorg voor de kinderen niet is afgenomen. Vrouwen hebben dus veel ballen hoog te houden en voelen zich daar persoonlijk erg verantwoordelijk voor.
Dat dit een uitdaging is, hoor ik bijna dagelijks in mijn omgeving. Naast het werk, het huishouden en de kinderen stelt de maatschappij (of zijn het vrouwen onderling…?) hoge eisen en dat voelt letterlijk heel druk. Dit zorgt ervoor dat we vaak het gevoel hebben dat we achter de feiten aanlopen en maar nauwelijks ons eigen tempo bij kunnen houden. Rust en ruimte zijn dan ver te zoeken.
De komende tijd wil ik jou regelmatig een tip geven. Een tip die er voor zorgt dat jij overzicht krijgt en houdt over jouw spullen, tijd en leven. En dat je het gevoel hebt iets minder druk te zijn.
Hoe begin ik met opruimen?
De eerste tip die ik jou wil geven, gaat over opruimen. Want hoe fijn is het wanneer je kunt wonen en leven in een opgeruimd huis? Dat je, wanneer je je huis binnen stapt, het als een echt thuis voelt. Dat je spullen kunt vinden en niet eerst stapels troep opzij hoeft te schuiven voor je ergens kunt zitten.
Ik ben benieuwd of het bij jou ook zo werkt, maar vaak stel ik het opruimen uit. Omdat ik het niet leuk vind om te doen, of omdat ik veel meer zin heb om te…..(vul maar in) of omdat ik druk ben en het zo veel werk is.
De eerste twee redenen, daar kan ik niet zoveel tegen inbrengen. Ik ken niet veel mensen die opruimen leuk vinden. Ja, wel als de klus gedaan is en je kunt genieten van het resultaat, maar niet het opruimen zelf. En dan zijn er natuurlijk heel veel dingen te bedenken die leuker zijn. Maar de derde reden, daar wil ik het graag met jou over hebben.
Te druk?
Een van de grootste valkuilen in opruimland is namelijk het idee dat opruimen alleen kan wanneer je tijd hebt om in één keer de badkamer, woonkamer of zolder onder handen te nemen. Veel mensen denken in grote projecten. En een groot project kost tijd. Veel tijd. En dat heb je vaak niet. Vooral niet wanneer je het druk hebt. Het gevolg is dat daardoor vaak klussen blijven liggen en de klus voor je gevoel steeds maar groter wordt. Tel daar nog bij dat wanneer je niet opruimt, er wel spullen bijkomen maar geen spullen weggaan, en de chaos is compleet.
Ik stel het nu een beetje scherp maar het principe klopt wel. Wanneer je maar blijft wachten op het ultieme opruim-moment, blijf je het maar uitstellen en komt er een moment dat je niet meer weet waar je moet beginnen en hoe je dit moet aanpakken.
Ik had jullie in de titel van dit stuk al beloofd dat ik een handige tip zou geven en die gaat er nu aankomen:
Tip: Begin in een ruimte waar je vaak komt en begin daar met een kleine klus
Een verrassend antwoord? Waarschijnlijk niet echt. Misschien ben je zelfs wel een beetje teleurgesteld en had je gehoopt iets te horen dat helemaal nieuw was. Maar laat je niet ontmoedigen, want het antwoord is echt zo eenvoudig als het klinkt. Je moet je dit alleen even goed realiseren. En natuurlijk een keer de stoute schoenen aantrekken en uittesten of mijn tip wel echt klopt.
Het is namelijk zo dat het er om gaat dat je start op een plek waar je vaak komt en dagelijks voelt dat het er rommelig en onrustig is. Een plek waar je je gewoon mateloos aan irriteert en die vooral niet te groot is. Dat kan de keukentafel zijn die zo vol ligt dat het ontbijtbordje er niet meer bij kan. Of het aanrechtblad waar voor het grootste deel spullen liggen die niets met de keuken te maken hebben. Of het badkamerkastje waar je helemaal niets meer in kunt vinden. Wanneer deze plek namelijk opgeruimd is, ervaar je meteen de rust en ruimte. En dat smaakt naar meer!
Ik zou zeggen: vandaag meteen aan de slag. Kies een plek die jou aanspreekt en laat mij weten hoe het is gegaan. Veel succes en hopelijk plezier (in ieder geval na de klus)!
Wil je graag regelmatig tips & adviezen voor meer ruimte en overzicht ontvangen? Meld je hier aan.
Wist je dat ik op mijn Facebookpagina dagelijks Facebooktips met je deel? Je vindt mijn pagina op https://www.facebook.com/deruimtecoach/